Laten jouw werknemers zich regelmatig leiden door de waan van de dag? Dan is het tijd om in actie te komen. Wil je meer omzet, meer klanten en proactieve salesmedewerkers? Zorg er dan voor dat het salesproces binnen jouw organisatie goed is ingericht. Een goed ingericht salesproces geeft focus. Focus op werkwijze én op het gewenste resultaat. Als iedereen productiever werkt, zal dat niet alleen terug te zien zijn in de cijfers maar ook in het werkplezier. Ik vertel je graag hoe je dit van kop tot staart aanpakt.

Waardevolle inzichten

Allereerst is het belangrijk om de huidige werkwijze binnen jouw organisatie goed in kaart te brengen. Wanneer je hiermee bezig gaat, krijg je inzicht in:

  • of afdelingen wel efficiënt zijn ingericht
  • of werkzaamheden wel bij de juiste afdeling liggen
  • of iedereen wel op de juiste plek zit
  • of systemen zoals het CRM-systeem aansluiten bij het salesproces.

Dit is waardevolle informatie die je nodig hebt voor het inrichten van je salesproces.

Iedereen doet mee

Iedereen die betrokken is bij een klant wordt meegenomen bij het (her)inrichten van het salesproces. Ook niet-commerciële medewerkers hebben namelijk een belangrijke rol in het salesproces. Iets waar nog niet iedere organisatie en medewerker zelf bewust van is. Met de juiste handvatten voor commercieel denken en klantgericht handelen zijn zij een belangrijke spil binnen de organisatie.

Sturen op data

Zodra het salesproces is ingericht, is het belangrijk om dit te integreren in je CRM-systeem. Je zult zien dat het dan voor je organisatie gaat werken. Zo zie je bijvoorbeeld in één oogopslag:

  • waar je leads vandaan komen
  • hoeveel leads en prospects er in de salespijplijn zitten
  • hoeveel opportunities er op het punt staan klant te worden
  • hoeveel klanten er zijn
  • welke omzet deze klanten vertegenwoordigen
  • wanneer jouw klanten aandacht nodig hebben.

Wil je een consistent gekwalificeerde salespijplijn houden en je doelstelling behalen? Dan stuurt je salesproces je op basis van deze data. Zo blijven jouw (sales)medewerkers altijd in de lead richting (potentiële) klanten en laten zij zich minder leiden door dingen die er niet toe doen. Bijkomend voordeel is dat er door kaders en duidelijke verantwoordelijkheden meer ruimte ontstaat voor  betrokkenheid en goede ideeën. Een win-winsituatie dus!

Oefening baart kunst

Voordat een nieuwe werkwijze in het systeem zit, zullen je werknemers veel moeten oefenen. Het is een kwestie van doen en blijven doen. Om dit te bereiken maken we altijd een poster die je binnen jouw bedrijf kunt ophangen zodat iedereen er voor altijd aan herinnerd wordt.

Wil jij hulp bij het goed inrichten van het salesproces binnen jouw organisatie? Neem dan contact met mij op.

Groet,

Saskia