Hoe zit het met jouw zelfvertrouwen? Weet jij precies wat je moet doen in iedere fase van het salesproces? En hoe jij het vertrouwen van een potentiële klant kunt winnen? Als het goed is, krijg je als accountmanager energie van salesgesprekken. Maar in de praktijk hoor ik ook regelmatig dat men al buikpijn heeft bij het idee dat er nieuwe klanten gebeld moeten gaan worden. Wil je met meer zelfvertrouwen een salesgesprek in gaan? En stap voor stap van een lead een klant maken? Lees dan mijn tips in dit blog.

  1. Bereid je goed voor

Voordat je een potentiële klant benadert, verdiep je je in zijn bedrijf, diensten en/of producten. Weet waarom je belt, met welk doel je belt en wat je wilt bereiken. Stel vooral veel vragen en luister goed. Probeer erachter te komen waar de klant zich bevindt in het salesproces en speel daarop in. Zo zorg je ervoor dat de potentiële klant zich gehoord voelt. Heb geduld en geef antwoord op al zijn/haar vragen, want hiermee creëer je vertrouwen. Komt er een afwijzing? Neem deze dan niet persoonlijk en ga met opgeheven hoofd verder. Een ‘nee’ voor nu is geen ‘nee’ voor de toekomst. Wed nooit op één paard, maar zorg ervoor dat je altijd meerdere leads in je salespijplijn hebt die je kunt benaderen.

  1. Wees duidelijk en eerlijk

Heb je een vervolgafspraak gemaakt? Zorg dan dat je een duidelijk verhaal hebt. Je wilt namelijk niet alleen over koetjes en kalfjes praten. Denk vooraf na over de kop en de staart. Vertel wat je kunt bieden en wat je daarmee bereikt. Neem de lead in het gesprek, zodat je gesprekspartner voelt dat hij/zij op je kan vertrouwen. Wees eerlijk en creëer een goede sfeer. Soms kost het wat tijd om de juiste weg te vinden met elkaar, maar laat je niet van de wijs brengen als dat niet direct lukt. Het gaat erom dat jij deze potentiële klant kunt helpen en dat je samen zoekt naar de beste oplossing. Jij bent de expert, straal dat ook uit. Want met jouw zelfvertrouwen geef je jouw potentiële klant vertrouwen. Voel jij je onzeker? Dan voelt je gesprekspartner dit ook naadloos aan. Wees bovendien eerlijk als toch blijkt dat je niets voor hem/haar kan betekenen en beveel indien gewenst een andere partij aan.

  1. Doe wat je belooft

Wanneer jij volgens een plan werkt en doet wat je belooft, laat je zien dat je verstand van zaken hebt en weet welke stappen er genomen moeten worden. Hierdoor bouw je een vertrouwensband op. Laat merken dat je hem/haar graag als klant wilt en sta voor hem/haar klaar wanneer hij/zij daarom vraagt of wanneer dat nodig is. Een tevreden klant geeft jou nóg meer zelfvertrouwen. En hierdoor sta je weer met 1-0 voor in je volgende salesgesprek. Weet wat je waard bent en laat het zien.

Succes!