Leadopvolging kost tijd. Helemaal wanneer je iemand niet kunt bereiken of geen reactie krijgt op een terugbelverzoek. Als je weet hoe frustrerend het is om niet verder te kunnen omdat je geen gehoor krijgt, zorg dan in ieder geval dat je zelf goed bereikbaar bent. Het valt mij op dat veel accountmanagers en salesmanagers zich niet bewust zijn van hun eigen bereikbaarheid. Nog te vaak is de directie zelfs beter bereikbaar. Slecht bereikbaar zijn komt niet ten goede aan je omzet en daarom geef ik je graag een aantal tips die je kunnen helpen.

Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet

Een goede bereikbaarheid hoort bij dit vak. Als sales- of accountmanager wil je snel kunnen schakelen en snel contact met iemand krijgen. Je houdt van korte lijnen. Dan is het toch logisch dat je zelf ook zorgt dat je heel goed bereikbaar bent. En wil je ook dat iedereen jouw gegevens makkelijk kan vinden wanneer iemand daar om vraagt. Wat je zelf verwacht moet je ook zelf uitdragen. Daarbij is dit heel goed voor het imago van je bedrijf. Mensen voelen zich gehoord en klantvriendelijkheid wordt gezien.

Maak duidelijke afspraken binnen de organisatie

Bijna iedere sales- of accountmanager heeft een zakelijk mobiel nummer, maar telefonistes hebben dat nummer vaak niet of mogen dat nummer niet geven. Zij antwoorden dan keurig en vriendelijk: ik laat een terugbelverzoek achter en je wordt zo snel mogelijk teruggebeld. Maar wat is dan zo snel mogelijk? Zijn daar in de organisatie dan afspraken over gemaakt? Als het niet opgevolgd wordt kan de telefoniste of een andere collega het nog zo keurig en vriendelijk zeggen maar dan is er van klantvriendelijkheid niet veel meer over. Hoe gaat men binnen jouw organisatie hiermee om? Sturen ze je een e-mail of leggen ze een briefje op je bureau? En hoe consistent pak jij dit op? Zorg er in ieder geval voor dat je samen duidelijke afspraken maakt, zodat de lead goed en snel opgevolgd kan worden.

Mijn tips:

• Zorg dat je mobiele nummer in je e-mailhandtekening staat
• Zorg dat je mobiele nummer binnen de gehele organisatie bekend of vindbaar is
• Laat de telefoniste weten dat zij je mobiele nummer kan doorgeven
• Maak er een gewoonte van dat je iemand dezelfde werkdag nog terugbelt
• Luister iedere dag je voicemail af en volg deze op
• Spreek met de telefoniste en je collega’s af dat ze het woord TERUGBELNOTITIE in het onderwerp van de e-mail vermelden, zodat de mail onder de aandacht blijft

Als je dit consequent doet en het wordt je werkwijze dan draagt dit niet alleen bij aan een goed imago van je bedrijf maar zul je zelf ervaren dat je er energie van krijgt. Doordat taken niet blijven liggen maar direct opgevolgd worden ontstaat er ruimte in je agenda en in je hoofd. Ik wens je veel succes en wie weet kun je je ervaringen delen met degene die voor jou maar slecht bereikbaar blijft…