Ervaar je soms een drempel bij het nabellen van je offertes? Voelt het voor jou soms dat je zeurt? En volg je daarom niet altijd je gestuurde offerte op? Dan is het wellicht goed om het volgende te lezen. Ik denk dat je dat gevoel dan snel van tafel veegt. Het offertetraject is namelijk een essentieel onderdeel van het salesproces.

Druk zijn is geen excuus

Iedereen is druk met zijn of haar ‘core business’. Daar ligt de focus op. De kans is groot dat jouw potentiële klant geen tijd heeft om aan jou te denken. Je kunt van zo’n grote waarde zijn voor je klant maar als de nood niet hoog is zal jij steeds een dag opschuiven in de agenda. En uiteindelijk belandt jouw offerte onder op de stapel. Met als gevolg dat als je dan eindelijk belt je het antwoord krijgt dat je de offerte nogmaals mag sturen. Dan begin je dus weer van voor af aan en dat is zonde. Zorg dat je je gestuurde offerte daarom altijd binnen 1 week opvolgt. Tenzij de potentiële klant het anders aangeeft. Neem daarin zelf het initiatief.

Bekijk het van de andere kant

Bekijk het nu eens van jouw kant. Je hebt een goed gesprek gehad met iemand die veel voor jou kan betekenen. Wanneer jij een offerte krijgt voor iets dat een flinke investering met zich meebrengt maar jou verder kan helpen, dan heb je dat er graag voor over. Vervolgens hoor je niets. Voel je geen enkele betrokkenheid. Jij bent enthousiast dus bel je uiteindelijk maar zelf. Maar het gevoel van betrokkenheid zou op dat moment veel groter zijn geweest wanneer je zelf gebeld zou zijn. Besef je nu hoe belangrijk het is om je gestuurde offerte op te volgen? Beslissingen worden vaak gemaakt op gevoel. Dus maak daar gebruik van.

Richt jouw salesproces goed in

Een offertetraject goed opvolgen vergt focus en consistentie. Daarom is het zo belangrijk dat je jouw salesproces goed inricht. Dan zie je in één oogopslag wie je wanneer moet bellen en waarom. Wanneer je goed voorbereid en volgens afspraak contact opneemt met een potentiële klant, laat je zien dat:

  • Je weet waar je over praat en dat hij/zij op je kan vertrouwen
  • Je dankbaar bent voor zijn/haar interesse in jouw diensten of producten
  • Je betrokken bent bij deze potentiële klant
  • Je bereid bent om hem/haar te helpen

Hiermee creëer je een win-win situatie. Jouw potentiële klant zal dit namelijk waarderen en jij vergroot jouw kansen om van deze lead een klant te maken.

Heb jij nog geen helder en klantgericht offertetraject en ben je nieuwsgierig hoe dit er voor jou uitziet? Neem dan contact met mij op. Ik help je graag!

#offertetraject #sales #verkoop #leadopvolging