Heb jij soms ook het gevoel dat je geleefd wordt op je werk? Dat je door een volle agenda maar doet wat er gedaan moet worden? En dat je daardoor bezig bent met dingen die helemaal geen prioriteit hebben? Stop daar direct mee. Wil je resultaten behalen dan zul je doelgericht moeten werken. En gestructureerd. Een goed ingericht salesproces helpt je daarbij. Het is een houvast. Maar het is minstens zo belangrijk om te weten wat er precies voor nodig is om je omzetdoelstellingen te behalen. Heb jij jouw cijfers inzichtelijk?

Weet jij bijvoorbeeld:
• Hoeveel interessante leads jij nu in je salespijplijn hebt?
• Hoeveel van die leads uiteindelijk klant zullen worden?
• Wat de gemiddelde doorlooptijd van lead naar klant is?
• Wat de gemiddelde omzet per klant is?
• Hoeveel leads jij nodig hebt om je omzetdoelstelling te behalen?

Ik zie bij mijn klanten dat er nog te vaak leads blijven liggen. Slapende omzet noem ik dat. Door samen het salesproces te doorlopen worden ogen geopend. Salesmedewerkers krijgen hierdoor hun prioriteiten weer helder. En inzicht in de kansen die er liggen. Soms betekent dat ook dat je taken moet afstaan aan collega’s van de binnendienst, waardoor er ruimte komt in jouw agenda. Maar het allerbelangrijkste is dat jij je agenda weer vol plant met zaken die je graag wílt doen in plaats van móet doen. Hier krijg je namelijk energie van en jouw (potentiële) klanten voelen dat.

Succes!

#salesprocesinrichting #acquisitie #verkoop #sales