Twijfel jij ook wel eens om een lead, prospect of klant te bellen omdat je niet zeker weet of ze op jouw diensten of producten zitten te wachten? Zo ja, wat doe je dan? Bel je niet of doe je het toch wel? Mijn advies: doe geen aannames en denk niet voor een ander. Je weet immers nooit precies wat er speelt binnen een bedrijf en hierdoor kun je ook niet goed inschatten welke behoeftes er zijn. Niet bellen = niet weten…

Maak verbinding

Juist door te bellen, maak je verbinding. Val niet meteen met de deur in huis over wat je voor iemand kunt betekenen, maar begin eens met de vraag: hoe gaat het? Lees de aantekeningen van jullie laatste gesprek nog eens door, wellicht kun je hierop inhaken. Door interesse te tonen maak je de verbinding als mens. Vraag vooral door. Wat betekent dit voor jouw bedrijf? Stemt dit je positief of loop je ergens tegenaan? Misschien kun jij zakelijk niets betekenen nu, maar kun je een lead, prospect of klant wel verder helpen door hem/haar met iemand uit jouw netwerk in contact te brengen. Geef diegene het gevoel dat je oprecht met hem meedenkt, dat hij op je kan rekenen. Dan zal hij/zij je ook weten te vinden wanneer er serieus behoefte ontstaat aan jouw producten of diensten.

Door wél te bellen:

• Laat je zien dat je oprecht geïnteresseerd bent in het bedrijf en bereid bent hen te helpen
• Kun je aftasten of er een klik is met dit bedrijf en de persoon waarmee je zaken wilt doen
• Krijg je informatie die relevant is voor het opbouwen van een toekomstige samenwerking

Organiseer leadopvolging

In elke fase van leadopvolging kun je belmomenten inplannen. Zorg ervoor dat leadopvolging wekelijks onderdeel wordt van de werkzaamheden binnen (de verschillende afdelingen van) je organisatie. Zo spreid je de werkzaamheden en blijft de leadopvolging gewaarborgd. Wanneer je samen waarde toevoegt, geeft dat energie. Zowel bij jouw team als bij jouw (potentiële) klant.

Succes!