Irriteer jij je wel eens aan een collega? Bijvoorbeeld omdat hij de deal sluit met een klant waar jij veel tijd en moeite in hebt gestoken? Rivaliteit onderling houdt ieder scherp en zorgt dat de adrenaline gaat stromen. Houd het echter wel op gezonde rivaliteit. Een (potentiële) klant voelt namelijk naadloos aan als de leadopvolging binnen jouw bedrijf niet vlekkeloos verloopt. Ik geef je graag een aantal tips.

Teamspirit

Een klant écht helpen doe je samen. Dat doe je als team. Iedereen heeft zijn eigen expertise, zijn eigen aanpak en zijn persoonlijke karaktereigenschappen. Hoe beter je elkaar kent, des te beter je kunt samenwerken. De klant is koning, bedien hem dan ook op de best mogelijke manier. Dat kan zijn dat jij de telefonische acquisitie doet en jouw collega het relatiebeheer. En vergeet niet dat jullie collega’s van de receptie en binnendienst ook een essentiële rol spelen in goede leadopvolging. Als de sfeer binnen het team goed is, zal dat altijd zijn vruchten afwerpen.

Denk in belang van bedrijf

Als jouw collega een betere klik heeft met de klant, laat hem dan de deal sluiten. Denk in dit soort situaties in het belang van het bedrijf. Wanneer tijdens de salesmeeting de bewuste collega enthousiast vertelt over de deal die is gesloten en hoe de deal is gesloten komt jouw aandeel naar voren. De manier van werken zal de collega’s enthousiasmeren en uiteindelijk komt het bij jou terug. Wanneer je op target werkt en je de target nog net niet gehaald hebt dan ligt ongezonde rivaliteit op de loer. Laat een target nooit de boventoon voeren als het gaat om klantgericht werken.