Werk jij volgens een duidelijke strategie en met specifieke doelstellingen voor jouw salesteam? Heb jij de KPI’s goed geformuleerd zodat je tussentijds kunt checken of targets behaald gaan worden? In de praktijk zie ik dat veel salesmedewerkers omzet mislopen doordat er geen duidelijk plan is. Ze hebben geen idee of ze op koers liggen en wat er nog moet gebeuren om de omzetdoelstellingen binnen de gewenste termijn te behalen. Zonder duidelijke doelstellingen is je salesteam stuurloos. Ik leg je graag uit waarom.

Het definiëren van targets en KPI’s is een belangrijk onderdeel van het inrichten van je salesproces. Als je concreet in beeld hebt wat je wilt bereiken (omzet/aantal klanten/conversie) en hoe je dat gaat realiseren dan is het meetbaar. Je kunt direct actie ondernemen indien dat nodig is en je loopt nooit achter de feiten aan.

Desondanks roepen targets en KPI’s vaak negatieve associaties op. Medewerkers voelen een prestatiedruk, alsof ze verantwoording moeten afleggen. Focus daarom niet alleen op het eindresultaat maar ook op het proces. Een goede samenwerking van salesteam en directie is essentieel. Deze interne betrokkenheid is zo waardevol. Niet alleen voor je omzet, maar ook voor het werkplezier binnen het bedrijf.

Succes!

#Sales #Samenwerking #Resultaat