Veel bedrijven lopen omzet mis doordat sales- en marketingafdelingen langs elkaar heen werken en niet goed op elkaar zijn afgestemd. Het ontbreekt aan synergetisch samenwerken om de strategische en commerciële doelstellingen te realiseren. Vanuit deze visie helpen Ellen Gackel, vision director bij BrandForceOne, en Saskia Dors, partner in Acquisitie & Leadopvolging, mkb-bedrijven om een geoliede sales- & marketingmachine te creëren. Met als doel: meer omzet, de juiste klanten en een proactieve sales & marketingaanpak op basis van een helder strategisch plan.

Gebrek aan samenwerking als grootste bottleneck

De samenwerking tussen Ellen en Saskia is ontstaan op basis van de bottlenecks die beiden signaleren in hun werk voor de grotere mkb-bedrijven.

Ellen: “Marketing & communicatie is nog vaak een ondergeschoven kindje bij bedrijven. Het wordt erbij gedaan of puur sales ondersteunend ingezet. Een goed op de commerciële en strategische doelen van de organisatie aangesloten marketingaanpak is echter van essentieel belang om in de snel en continu veranderende (online) wereld competitief te zijn en blijven. Strategische marketing & communicatie moet daarom in de directiekamer op de agenda.”

Saskia: “Wanneer bedrijven mij vragen voor leadopvolging kijk ik eerst naar de kwaliteit van de leads. Vaak laat deze te wensen over. De juiste klanten worden niet getarget, de propositie wordt niet helder gecommuniceerd of leads worden simpelweg niet opgevolgd. Er is geen duidelijke sturing en er ligt geen helder plan. Goede marketing & communicatie vanuit een heldere strategie is nodig om leadopvolging goed op de rails te krijgen. Door een doelgerichte aanpak en door feedback uit de markt met elkaar te delen ontstaat een feedbackloop tussen sales en marketing die nodig is voor meer efficiency en effectiviteit.”

Een heldere strategie en de ‘customer journey’ als uitgangspunt

In de aanpak van Ellen en Saskia worden strategie, marketing & communicatie en sales naadloos op elkaar afgestemd. Ellen is naast het leiderschap verantwoordelijk voor het neerzetten van de strategische basis en houdt zich samen met het marketing & communicatieteam bezig met het doorvertalen hiervan naar de organisatie en de buitenwereld. Saskia fungeert als drijvende kracht achter het salesteam. Saskia: “Onder onze regie zorgen we voor een continue feedbackloop waarin de ‘customer journey’ centraal staat, we elkaar structureel opzoeken en informatie delen. Het resultaat: een continu goed gevulde salespijplijn, effectieve inzet van de eigen sales- en marketingmensen van onze klanten en doelen samen efficiënter realiseren.”

Met positieve energie veranderen richting commercieel succes!

Ellen: “Veel ondernemers lopen vast in hun groei en ontwikkeling, omdat verandering moeilijk te realiseren is. Ze weten niet waar ze moeten beginnen en hoe ze kunnen zorgen voor draagvlak en helderheid. Interne communicatie, cultuur, organisatie en proces zijn daarom belangrijke aandachtspunten in onze aanpak. Doordat wij buiten de organisatie staan zijn wij in staat om deze transformatie doelgericht aan te jagen. De doelgerichte mindset waar wij op sturen zorgt bovendien voor positieve energie en plezier op de werkvloer!”