Blog
Checklist voor een goed ingericht salesproces
Nieuw jaar, nieuwe doelen. Geeft dat jou ook weer energie en focus? Om te zorgen dat de adrenaline blijft stromen en je energie uit gaat naar dat wat bijdraagt om je doelstelling te halen, beginnen we met een checklist. Kijk allereerst in je CRM-systeem of je leads,...
Samen sta je sterker
Irriteerde jij je ook wel eens aan een collega die aan je bureau stond waardoor je niet kon doorwerken? En denk je nu weleens: stond hij/zij er maar? Nu we massaal thuiswerken missen we dit contact. Om even te sparren, om de adrenaline te laten stromen, om even de...
Decembermaand = contactmaand
Het klinkt misschien tegenstrijdig, deze titel. Zeker nu we in een tijdperk leven dat de coronamaatregelen onze fysieke, sociale contacten beperken. Maar zakelijk gezien liggen er in deze maand veel kansen. Tenminste: als je de moeite neemt om je (potentiële) klanten...
Valkuilen bij telefonische acquisitie
Het geeft veel voldoening wanneer je een nieuwe klant voor je wint. Maar de weg om dit te bereiken is niet altijd makkelijk. Ik zoom graag met je in op de valkuilen bij telefonische acquisitie. Praat niet te veel Wanneer je zelf veel praat, ben je aan het einde van...
Effectiever werken leidt tot meer klanten
Heb je soms het gevoel dat je niet effectief werkt? Dat je geleefd wordt door je e-mail en inkomende telefoontjes? En je daardoor minder resultaat boekt dan je zou willen? Dan is het tijd om je werkwijze te veranderen. Dat je zelf het heft in handen neemt. Een goed...
Van lead naar klant. Hoe doe je dat?
Veel bedrijven investeren in marketing om leads te genereren. Een investering die voor salesmedewerkers heel waardevol is. Want hoe meer goede data je in je organisatie hebt, des te groter de kans op omzet is. Wanneer je echter niks doet met de data die marketing...
CRM-systeem als goudmijn voor ieder salesteam
Nu thuiswerken de norm is, loop je niet even naar je collega om de status van een (potentiële) klant te vragen. Des te belangrijker is het om je CRM-systeem op orde te hebben. Welke leads kunnen er nog gebeld worden? Hoeveel offertes staan uit? Lig je op koers qua...
Acquisitietips voor thuiswerkers
Merk jij ook dat nu je thuis werkt, je motivatie soms ver te zoeken is? En dat dat niet ten goede komt aan je verkoopcijfers? Wil je een product of dienst verkopen, dan is positieve energie erg belangrijk. Het gevoel dat de adrenaline door je lichaam stroomt. Nu je...
Zonder doelstellingen ben je stuurloos
Werk jij volgens een duidelijke strategie en met specifieke doelstellingen voor jouw salesteam? Heb jij de KPI’s goed geformuleerd zodat je tussentijds kunt checken of targets behaald gaan worden? In de praktijk zie ik dat veel salesmedewerkers omzet mislopen doordat...
Zelfvertrouwen is belangrijk in het salesproces
Hoe zit het met jouw zelfvertrouwen? Weet jij precies wat je moet doen in iedere fase van het salesproces? En hoe jij het vertrouwen van een potentiële klant kunt winnen? Als het goed is, krijg je als accountmanager energie van salesgesprekken. Maar in de praktijk...
Volg jij je gestuurde offerte altijd op?
Ervaar je soms een drempel bij het nabellen van je offertes? Voelt het voor jou soms dat je zeurt? En volg je daarom niet altijd je gestuurde offerte op? Dan is het wellicht goed om het volgende te lezen. Ik denk dat je dat gevoel dan snel van tafel veegt. Het...
Zo maak je telefonische acquisitie leuker
Vraag aan 100 accountmanagers of ze telefonische acquisitie leuk vinden en 90 zullen antwoorden: nee. Ze zien er dan ook als een berg tegen op om die eerste stap te zetten. Vooral bij koude acquisitie. Maar ook warme leads bellen wordt niet altijd als leuk werk...
Blijf in de lead
Wanneer commercieel medewerkers weerstand ervaren bij het bellen vraag ik altijd: waarom blijf jij niet in de lead? Wat ik hiermee bedoel is: neem je bij het opvolgen van leads een proactieve houding aan of een afwachtende houding? Het antwoord is dan vaak een...
Bellen is effectiever dan mailen
'Ik had geen tijd om te bellen, dus stuurde ik maar een mail’, is een veelgehoord excuus van accountmanagers. Jammer, want door te bellen bereik je zo veel meer dan met een mailtje. Mensen beseffen niet altijd dat je uit een telefoongesprek zo veel waarde kunt halen...
Meer omzet door een goed ingericht salesproces
Veel bedrijven investeren in marketing om leads te genereren. Maar ik zie ook dat bij veel bedrijven deze leads er via de achterdeur weer uit gaan. Waarom? Omdat er gewoonweg niks mee gebeurt. Zonde! De oorzaak hiervan is het ontbreken van een helder proces en...
Niet bellen = niet weten
Twijfel jij ook wel eens om een lead, prospect of klant te bellen omdat je niet zeker weet of ze op jouw diensten of producten zitten te wachten? Zo ja, wat doe je dan? Bel je niet of doe je het toch wel? Mijn advies: doe geen aannames en denk niet voor een ander. Je...
Leadopvolging begint met een goed ingericht proces
Het proces van leadopvolging vergt tijd en focus. Hoe meer inzicht je hebt in je leads, prospects en klanten, des te makkelijker wordt het werven van klanten. Door het proces van leadopvolging goed in te richten krijgen zowel leads, prospects als klanten continu de...
Doelen realiseren vanuit een geoliede sales- & marketingmachine
Veel bedrijven lopen omzet mis doordat sales- en marketingafdelingen langs elkaar heen werken en niet goed op elkaar zijn afgestemd. Het ontbreekt aan synergetisch samenwerken om de strategische en commerciële doelstellingen te realiseren. Vanuit deze visie helpen...
Succesvolle leadopvolging? Pak de telefoon!
Hoeveel telefoongesprekken heb jij deze week al gevoerd met (potentiële) klanten? Plan jij wekelijks meerdere belblokken om leads op te volgen en new business te genereren? Of kom jij door je volle agenda niet toe aan het bellen van leads en reageer je vaak via e-mail...
Succesvolle acquisitie? Creëer de juiste mindset!
Leadopvolging bestaat uit meerdere fases die je doorloopt met een (potentiële) klant. Door de juiste mindset te creëren in elke fase, zal je zien dat acquisitie makkelijker gaat en dat je het steeds leuker vindt. Hoe precies? Dat leg ik je graag uit… Toon interesse...
Excuses gaan ten koste van je omzet
In de praktijk hoor ik heel veel verschillende excuses om niet de telefoon te pakken. En die excuses zijn veelal gebaseerd op aannames. Bijvoorbeeld: ik heb gebeld en toen belde ik niet gelegen en omdat ik daarna niks meer hoor zullen ze wel niet geïnteresseerd zijn....
Goede leadopvolging vereist focus en consistentie
Het is maandagmiddag. De eerste werkdag van de week zit er bijna op. Oh, vergeten die lead te bellen, ik doe het morgen wel. Dinsdag veel vergaderingen, de dag vliegt voorbij. Toch nog even mailen? Ach nee, ik moet ook weg, morgen ga ik echt bellen. Woensdagochtend...
Goede leadopvolging = samen een doel bereiken
Irriteer jij je wel eens aan een collega? Bijvoorbeeld omdat hij de deal sluit met een klant waar jij veel tijd en moeite in hebt gestoken? Rivaliteit onderling houdt ieder scherp en zorgt dat de adrenaline gaat stromen. Houd het echter wel op gezonde rivaliteit. Een...
Doe geen aannames, denk niet voor een ander
Ken je het gevoel dat je twijfelt of je wel energie moet steken in het bellen naar een bepaalde lead? Je vraagt je af of het wel de juiste fit is of dat ze jouw diensten of producten wel kunnen gebruiken. Mijn advies: doe geen aannames en denk niet voor een ander....
“Saskia maakt je bewust van wat je doet en hoe je leadopvolging kunt verbeteren!”
“Saskia maakt je bewust van wat je doet en hoe je leadopvolging kunt verbeteren!” Vivienne Wevers, Commercieel Medewerker Binnendienst bij een IT-bedrijf, volgt mijn training ‘Leads herkennen & opvolgen’. In het traject dat ik met haar doorloop begeleid ik haar in...
Leadopvolging stopt niet na 5 contactmomenten
Leadopvolging stopt niet na 5 contactmomenten Het is vrijdagochtend. Iedereen is druk met het afronden van weektaken en veel mensen zijn op vrijdag vrij. Dus besluit je niet de telefoon te pakken om leads te bellen. Geen belblok vandaag van 3 uur. Wist je dat je...
Creëer de juiste mindset in elke fase van acquisitie
Zie je op tegen koude acquisitie? Dan ben je niet de enige. Stel jij het bellen van een lead vaak uit omdat je niet goed weet hoe je het gesprek moet starten of omdat je het gevoel hebt dat een potentiële klant hier niet op zit te wachten? Lees dan vooral verder. Ik...
Laat (potentiële) klanten niet zweven
Wat ik veel tegenkom op commerciële afdelingen is dat potentiële klanten zweven. Bijvoorbeeld: een lead komt binnen via de website of telefonisch. Hij/zij geeft duidelijke koopsignalen af bij de commerciële binnendienst. Dat wordt opgemerkt en vervolgens wordt er een...
Luisteren is de basis voor goede leadopvolging
Je hebt een (telefonisch) contactmoment met een lead of prospect gehad of je komt uit een salesgesprek waarin je vol trots hebt verteld over de producten en/of diensten die jouw bedrijf levert. Goed bezig geweest denk je. Nu is je (potentiële) klant precies op de...
Leadopvolging bij bestaande klanten? Niet vergeten!
Wat mij opvalt is dat accountmanagers zich niet altijd bewust zijn van de potentie binnen hun eigen klantenbestand. Dat ze hier geen optimaal gebruik van maken is een gemiste kans, zowel voor de accountmanagers als voor de klant. Door regelmatig contactmomenten te...